gomba

Hát én nem tudom, mi van ma, ilyen nem nagyon szokott lenni, de most valaki nagyon rám hozta a rontást.

Reggel Muci végig duzzogott, miközben óvodába mentünk (pedig már éppen megszokta, hogy elment a kedvenc óvónénije a nyugdíj miatt, de most a dadusuk is eltűnt, akivel nagyon jóban volt, remélem, nem a szülők rúgatták ki, mert volt erről szó), utána órákon át adatbázisos/nagyon figyelős munkát végeztem deprimáló környezetben (de igen, én választottam), majd telefonon üvöltöztek velem ugyanabban a deprimáló környezetben, amiért nem akarok biztosítási csalást elkövetni, majd kiderült, hogy mégsem én kapok egy fordítást, ami pedig tetszett (ilyen nagyon régen nem volt, nem mertem rákérdezni, hogy miért), utána ismét tájékoztatott az ELMÜ, hogy az előző tulaj nem tudja kifizetni a tartozását, úgyhogy nekem kell (ezt csak annyival indokolták, hogy különben kikapcsolják az áramot) majd hazafelé a következő beszélgetés játszódott le a logopédiai/iskolaelőkészítő foglalkozásokról Mucival:

Én: És azt is kérte a logopédus néni, hogy mutasd meg, melyik oldalon van a szíved?
Muci: Igen.
Én: És hova mutattál?
Muci: hát középre, anya. A logopédus néni azt mondta, hogy az rossz, mert bal oldalra kellett volna, de én elmondtam neki, hogy ott csak egy nagy ér van, és a szív igazából középen van.
Én: És ezt a képet is néztétek? [mindenféle csoportosított dolgok gyűjtőnevét kell kitalálni]
Muci: Igen, de azt nem tudtam.
Én: Dehogynem tudtad, hát ezeket felismered.
Muci: De nem, mert az összes növény rajta, de a gomba nem növény, úgyhogy azt mondtam, hogy élőlények, de az nem volt jó.
Én: De ezt a képet jól mondtad, nem?
Muci: Nem, mert vannak rajta szerszámok, de az olló például eszköz, úgyhogy azt mondtam a logopédus néninek, hogy szerszámok és egy eszköz.
Én: És utána mi volt?
Muci: Hát, utána már semmi, mert velem nem nagyon beszélgetett utána, csak a többiekkel.

És egyrészt eléggé nevettem, miközben mondta, másrészt megbeszéltük, hogy az tévedett, aki a könyvet csinálta, de most komolyan, (jó esetben csak) középiskoláig azon kell vitatkoznom az ún. pedagógusokkal, hogy megmondhatjuk-e a gyereknek, hogy a gomba nem növény? Hogy a szív nem <3 alakú? Hogy a bálna nem hal? És soha többé nem kapok munkát, mert kiderül, hogy nem tudok fordítani, mindenki csak azért fog felhívni, hogy üvöltözzön velem, a gyerek örökre boldogtalan lesz, én örökre nadrágokat fogok számolni, és soha többé nem süt már a nap?

Szóval éppen ezen gondolkoztam hazafelé menet, és arról próbáltam magam meggyőzni, hogy ez azért így, ebben a formában lehetséges, hogy drámai túlzás, amikor kiderült, hogy a kukát is elfelejtettem reggel kirakni.

Advertisements

11 thoughts on “gomba

  1. Opportunista altruista

    Kövezzetek meg, de a logopédusnak bizonyos aspektusból igaza volt.
    Egy gyermek számára a növények bizony azok, amik erdőben teremnek, földből nőnek ki, a fák, virágok, fény*, gomba, nimfa, és a mandragóra sikolya. Dot.
    Hogy’is világítsam meg: Az atom az egy és oszthatatlan egység, megtanultuk. De a görögök korábban még ugye rájöttek a négy alapelemre is… Aztán valahanyadik osztály/B-ben felbontottunk a ‘zatomot neutronra és protonra. Majd jé, egy elektron. Enélkül kémiába ugyanis nem érdemes belefogni. Majd kiderült (univ, elemi részecskefizika) vagy pár száz elemi részecske még, meg a fénynél lassabb/gyorsabb, no meg az izé…, antirészecskék…, satöbbi. A többféle felosztás között pedig nem intelligenciabeli, hanem sokkal inkább iskolázottságbéli (igen, ezek szerintem nem szinonímák) distinkciót kell tenni. Plusz mára oda jutottunk, hogy a fermionoknál azért oldalrabökünk könyékkel, hogyaszondja’ mai tudásunk szerint momentán akarjuk, de nem bírjuk tovább bontani az üstökét (bozon’ját) szót sem ejtettünk a kvarkokról, leptonokról, noch dacu fotonokról (korábban ugye a dal címével (Charlotte Sacher** tán?) még fény álnéven az is növény volt :) némi rendszerelemzési átjárással. Nehéz dolog ez az osztályozás, specializáció, rendet rakni az asztalomon se bírtam soha.
    Visszatérve: Nos, a gombák országa (Fungi) avagy korábban királysága, hovatartozása azért enyhén rendhagyó, védendő a logopédust. A növényektől és az egysejtűektől 1969-ben rendeződött csak át Whittaker munkássága nyomán, és többsejtű érdemeik elismerése révén saját országba. A középiskolai tankönyvek meg olyanok, amilyenek, a legutóbb e témában látott tananyag 5 királyságról beszélt. Segítek, ez 1990 óta elviekben hét ország… Miért pont a logopédustól várjuk el, hogy haladjon meg pár évtizeddel korábbi brilliáns biológus elméket??? Fejlődik, alakul, felpuhul, a NAT-ról itt és most ne is ejtsünk szót :) példának okáért pont azért a logopédiailag lehetetlen oknál fogva, hogy a ma elsőseinek a mássalhangzókat ténylegesen magukban kell kiejteniük, ezzel generációk nem értik meg más generációk szó-ki-be-tűzését… néma H, á nélkül, na ezt mond ki, felel, nem hallottam, egyes.
    Nem, nem hibáztathatok senkit, hogy a gombákat már növényektől elhatároltan*** vette a gyermekkel, de az se baj, ha nem. A kérdés viszont kisördögként bennem bújkál, aki szintén néha olyan dolgokat mondok el gyermekeknek, amiket még tuttira nem értenek meg, de biztos megragad a szivacs //nem rendszerbesorolásilag szivacs :) // agyukban…:
    A Prokariótákat vagy a barna és vörös algák (nem mintha együtt járnának, vagy ilyesmi) problémás besorolási kérdéseit a jövő héten veszitek Mucival?
    * zenéből ideidézve, miért csak Kalákát hallgathatnak???
    ** Cini.
    *** apropos: a növényevő vega ehet-e gombát alkérdés mint filozófiai? bilógiai? táplálkozástudományi? kérdés megválaszolásra vár… ötletek?

    1. lucia Szerző

      csak a lényegre reagálva: szerintem sem kell rögtön mindent megtanítani, de én már korábban sem örültem annak, hogy sok mindent direkt _rosszul_ tanítanak meg (a gombát simán ki lehet hagyni a növényes képről, stb).

      hétköznapi életünk során nem találkozunk vörös és barna algákkal, gombával viszont igen, és ez, hogy a gomba se nem állat, se nem növény, kifejezetten érdekes egy gyereknek :)

      én kétféle vegát ismerek, egyik sem “növényevő” (sót pl. esznek): az egyik típus lelkes/tudatos élőlényeket nem akar enni, az szerintem simán ehet gombát, a másik meg egészségügyi okokból nem eszik húst, az döntse el.

  2. escargot

    Sokan mondták már, hogy az oktatási rendszerünk nem kompatibilis a gondolkodó -és érdeklődő- gyerekekkel…

  3. Mike

    na, majd biztos ti is megkapjátok, hogy “anyuka, kérem, baj van a gyerekkel”. Mint ahogy ismerősömet behívatta a védőnő, hogy nem okés a gyerek, mert nem tudja, hogy mire kell felvenni a cipőt. Merthogy a helyes válasz az, hogy a lábra, a gyerek meg ragaszkodott hozzá, hogy zoknira, különben kényelmetlen és feltöri a lábat.

  4. Piszke a Birtokról

    emberem a gombák okán máris büszke Danira (nem mintha bármi köze lenne hozzá, vagy járna veled, vagy ilyesmi)

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s