még az Inglorious Basterdsről 1.

Az egy kicsit meglepett, hogy Tarantino helyesírása mennyire csapnivaló (bár az is felmerült bennem, hogy mással gépeltette le a cuccot, de akkor feltételezésem szerint olyat választott volna, aki tud írni), tele volt ilyen there/their keverésekkel, should've helyett should of, meg a többi szokásos amerikai elütés, illetve Churchillt konzekvensen Churchellnek írta. Olvastam valahol egy interjút is, amiben azt mondta, hogy nem hajlandó megmagyarázni, miért Basterds, és arra gyanakszom, hogy azt is csak elgépelte, aztán megtetszett neki, és úgy maradt.

I. SZÍN

Fatönk – nem nagy ügy, de nekem piszkálta az agyamat, hogy miért egy fatönköt csapkod láthatóan eredménytelenül LaPadite, arra tűzifát szoktak rakni, és azt szétvágni, vagy ilyesmi, de a szkriptből az derül ki, hogy ez ilyen szimbólikus dolog, hogy megpróbálja eltüntetni a birtokáról (nem lehet tudni, mióta küzd vele).

Feleség – az is érdekel, mi lett a feleségével, hát a szkripten még benne van, ő is ott terelgeti a lányokat.

Cenzúra – amikor Landa előadja a monológját, hogy melyik emberfajta melyik állatra hasonlít, abból érthető módon kihagyták azt a részt, hogy a négerek gorillák. Az agyuk, a szájuk, a szaguk, a fizikai erejük, a péniszük mérete.

Shoshanna
– Landa a kocsiban megmagyarázza az egyik tisztjének, hogy azért hagyta elszökni, mert egy 15 éves lánynak minden nélkül semmi esélye a túlélésre, senki nem fogja bújtatni merni, felvázol számára különböző lehetséges halálnemeket, majd azzal zárja a mondanivalóját, hogy vagy kijut Amerikába, és ott megválasztják elnöknek.

II. SZÍN

Aldo – a szkriptben szó nincs arról, hogy indián lenne, csak hogy egy hillbilly a hegyekből, és hogy van a nyakán egy forradás, ami valószínűsíti, hogy túlélt egy lincselést, de ez a filmben nem lesz megmagyarázva. Apachenek meg a skalpolás miatt hívják, nem pedig az indiánsága miatt skalpol.

Modus operandi – a megmenekült német katona részletesen elmagyarázza (közben képileg is mutatják), hogy basterdék a skalpoláson kívül elveszik a halottak papírjait, kiveszik az aranyfogaikat, a cipőjüket meg a megalázás végett veszik le, vagyis, idézem, elveszik az életüket, a hajukat, az értékeiket, a személyazonosságukat, és a méltóságukat is a halálban. Ez számomra erősíti azt az elméletemet, hogy igazából ez egy kifacsart történet, ahol a basterdék a nácik.

Werner – a kedvenc szereplőmről (a német katona, aki PJ szerint se nem náci, se nem tiszt igazából) kimaradt egy hosszú monológ, aminek az a lényege, hogy a háborús élményei során megfogadta, miszerint ő nem fog megtörni, zokogni, meg ilyesmi, ha a vesztes oldalra kerül, hanem bátran tűr, másrészt viszont a kedvenc rövid párbeszédem (for bravery) nem volt még benne a szövegkönyvben. Ezt a változtatást csak éljenezni tudom.

Donowitz – a Bear Jewról van egy visszaemlékezés, amelyben először az apja borbélyüzletében (ott dolgozik) magyarázza, hogy ha behívják, akkor ő bizony nem meg Japánba harcolni, mert ő németeket akar ölni. Snitt, egy családi barát üzletében vásárol egy baseball-ütőt, nem mondja meg, minek, közben arról beszélgetnek, hogy behívták. Megint snitt, bekopogtat teázni egy ismerős idős hölgyhöz, és megkéri, hogy ha vannakEurópában zsidó ismerősei, akikért aggódik, akkor írja fel a nevüket az ütőre. A végén a nő megkérdezi, hogy you must be a real basterd, Donny, Donny azt válaszolja, hogy you bet your sweet ass I am, mire a nő közli vele, hogy good, a basterd's job is never done, especially in Germany.

III. SZÍN

Shoshanna – itt van egy egész hosszú rész a lányról, azzal kezdődik, hogy két héttel a családja legyilkolása után ápolónőnek öltözve ül egy moziban (igen, abban a moziban). A film a felirat szerint a Madcap in Mexico, Bridget von Hammersmarkkal. A lány a film vége után is a helyén marad, Madame Mimieux odamegy hozzá, és szóba elegyednek. Shoshanna megkéri, hogy hadd aludjon ott aznap, és kiderül, hogy amikor elszaladt, azonnal Párizsba szökött, és háztetőkön aludt. Utána azt kéri, hogy Mme Mimieux tanítsa meg a vetítőgép használatára, és akkor ott dolgozhatna szállásért és ellátásért. A nő először vonakodik, utána beleegyezik, és jön egy montázs, ahogy Shoshanna a napi teendőit végzi a moziban.

Zoller – apróság, de engem mindkétszer zavart, hogy miért köszöni meg neki S a mozi előtt játszódó jelenet végén a segítséget, amikor nem is segített (gúnyosnak meg nem volt elég gúnyos), hát a szkriptben segít, adogatja a betűket.

Cigaretta – megint egy visszaemlékezés, amiben Mme Mimieux letolja Shoshannát, amiért a moziban dohányzik, merthogy ott minden gyúlékony, utána ugrás a jelenbe, és Shoshanna azt magyarázza Marcelnek, hogy csak azért dohányzik, mert akkor a fejében újra hallja Mme Mimieux hangját, és nagyon hiányzik neki a nő.

Zoller – a vendéglőben kiderül róla, hogy az ő családjának is mozija van otthon, meg lánytestvérei vannak, és Shoshanna már majdnem megkedveli, de azután mégsem.

Réteses-tejszínhabos jelenet – pár apró viccelődés kimaradt, illetve a szkriptben S nem kiborul a végén, hanem bepisil.

Mozi – kimaradt a "Lucky Kids" próbavetítése, utána egy montázs, ahogy áthordják a dekorációt a Louvre-ból, illetve Versailles-ból, utána meg Shoshanna egy hosszú, erotikusnak felfogható jelenet keretében győzi meg Marcelt, hogy gyújtsák a nácikra az épületet.

IV. SZÍN

Shoshanna felvétele – kimaradt egy hosszabb jelenet, melynek során Marcellel megkínozzák azt az öreg filmest, akivel előhívatják a filmjüket.

Reklámok

6 thoughts on “még az Inglorious Basterdsről 1.

  1. sulemia

    ok, és tiszta mázli hogy laza vagy ki olvas szempontjából, és természetesen nem köcs-zönni akartam volna hanem köszönni.

  2. lucia

    Sulemia: kedvem éppen lenne írni, csak egy csomó mindenben nem magam miatt vagyok diszkrét (amúgy még így is lazább lehetek “ki olvas” paranoia szempontjából, mint a legtöbb blogger, a magánéletemet részletesen például a főnökömmel tárgyaltam meg legutóbb hajnali kettő körül egy benzinkútnál:)), de mások magánéletét inkább nem itt, nem is fizetnek érte, írjanak saját blogot :) szóval szia :)

  3. sulemia

    meg az inglourioust.
    amúgy meg megértem hogy még egy híres bloggernek is szüksége van diszkrécióra meg magánéletre meg ilyesmi, és nem is erőltetek semmit, csak magamban kombinálok hogy a bornak, amiről nincs kedved írni, köze lehet a felkavaró dolgokhoz, amikről nincs kedved írni. ja meg kommentben, de valójában csak azért hogy köcszönjek, szia lucia!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s